Projekt kategóriák:
Konzorciumvezető: House Salad Hungary Élelmiszeripari és Kereskedelmi Kft.
Konzorciumi partnerek: Óbudai Egyetem, Greiner Packaging Ipari és Szolgáltató Kft.
Projekt azonosítószáma: GINOP_PLUSZ–2.1.1–21–2022-00249
Projekt összköltsége: 1.007.536.185 Ft
Megítélt támogatás: 639.571.349 Ft
Támogatás mértéke: 63.48%
A konzorciumvezető támogatási összege: 216.044.351 Ft
Óbudai Egyetem támogatási összege: 223.849.969 Ft
Greiner Packaging Ipari és Szolgáltató Kft.: 199.677.029 Ft
Megvalósítás időtartama: 2022.03.21 – 2025.03.21.
Projekt rövid összefoglalója
Jelen projekt keretében konzorciumi formában a House Salad Hungary Kft., a GreinerPackaging Kft. és az Óbudai Egyetem Alba Regia Műszaki Kar közösen kutat és fejleszt egy új, biológiai úton lebomló és/vagy újra hasznosítható műanyag csomagolást. Jelenleg az egyszer használatos műanyagdobozok kérdése még megoldatlan kérdés az élelmiszeripar számára, így e projekt keretében a konzorcium célja erre megoldást találni. Az élelmiszeriparban a fóliával történő lezárás, (védőgázzal, vagy anélkül) vagy a nem légmentes dézsmazáras csomagolás a jellemző. A fejlesztés eredménye ezt a két technológiát ötvözi egy csomagoláson belül, továbbá 100%-ban újrahasznosítható és/vagy lebomló anyagból készülő termék jön létre. A létrejött tégely használható lesz az élelmiszeripar és egyéb ipari területen (pl: vegyipar, szépségipar, stb.). Ezen tégely fő előnye, hogy a légmentesen, dézsmálás elleni védelemmel látja a terméket. Továbbá előnyök még:
- hamisítás elleni védelemmel látja a terméket
- hosszú polcon tartási időt biztosít
- nagyobb termelékenységet eredményez
- hosszabban megőrzi a termék frissességét
- egyértelműen látható megbontás
- megelőzi a szivárgást, kifolyást
- újrahasznosítható és/vagy lebomló
A projekt célja, hogy a termék egyszerre legyen dézsmazáras fedéllel-és hegesztett fóliával is ellátott, valamint újrahasznosítható-és/vagy lebomló legyen.
Termékük a vásárlók igényeit szem előtt tartva kívülről látható, betekinthető lesz, mindeközben hordozza a vásárlók és a jogi előírások által megkövetelt írott és vizuális információkat. A termék anyagát és dekorációját oly módon kell kialakítaniuk a pályázat eredményeképpen, hogy ezeknek az elvárásoknak megfeleljen. Alapfeltétel még, hogy a mindenkori élelmiszer-egészségügyi feltételeknek is mind az anyag, mind a végleges termék a zárással és dekorációval együtt maradéktalanul eleget tegyen. A termék nem lesz többször használható, így a fókusz az újra hasznosítható és a komposztálható variációkra korlátozódik. Kerüljük a káros mikroműanyagokat és káros vegyületeket (dioxin, styrene, polychlorinated biphenyl). A különböző anyagok tesztelése kiterjed majd a fosszilis és nem fosszilis anyagokra egyaránt. A folyamat biztonsága szempontjából az első fázisban három szerszám elkészítését tervezik, amelyek közül: Egy ún. „egyfészkes” szerszám, amely a tégelyt formázza, és amely alkalmas széles spektrumú anyagok tesztelésére és tesztgyártására, a teljesség igénye nélkül úgy, mint PP, rPP, PS, rPS, APET, rPET, PLA. Az ún. „többfészkes” szerszámból kettő készül, amelyek egyikével a tégelyt, másikkal a fedelet gyárthatjuk. Ily módon (elsősorban PP/rPP anyagok fókusza mellett) tesztelhetjük az ipari gyártás körülményeit, vizsgálják és mérik a profitabilitást, a termékek tölthetőségét és zárhatóságát, valamint a logisztikára vonatkozó terhelhetőséget. Fröccsöntött technológiával dolgoznak majd, ami többféle kombinálható dekorációs lehetőséget kínál. A projekt összeállításakor megfogalmazott cél az ún. IML (In Mold Label) és ILM (Industrial Laser Marking) technológia legmodernebb alkalmazása is, azonban szükséges az alaptermék anyagát meghatározni elsőként. Több célcsoportot céloznánk meg: a lakossági vonalat, a Magyarországon működő hipermarket láncokon keresztül (amelyekkel való együttműködés vonatkozásában több, mint 15 éves tapasztalattal rendelkeznek), illetve web áruházukon keresztül. A konzorciumi tagok szerződött hipermarket kapcsolatai a teljesség igénye nélkül: SPAR Magyarország Kft., Lidl Magyarország Bt., Auchan Magyarország Kft. és Tesco Global. Értékesítési vonalak: hipermarketeken keresztül; disztribútorokon keresztül; közvetlenül közületek és kkv-k (kiszállítással); közvetlenül online webáruházukon keresztül közületek, kkv-k és lakosság (kiszállítással).