Startup

Kedves (leendő) Start-upperek!

Jelen tananyag célja, hogy betekintést nyújtson a Start-upok csillogó világába, és megvilágítsa azokat a homályos pontokat is, amiket a külső szemlélő számára a befutott start-upok sikereiről szóló hírek és beszámolók esetleg nem tartalmaznak.

Elöljáróban annyit szeretnék jelezni, hogy nagy fába vágtátok a fejszéteket, ha start-up alapításon gondolkodtok. Sok tervezés, átdolgozott éjszakák és bizony sok sikertelen tárgyalás és vargabetű vár most rátok. A jó hír az, hogy ha igazi start-upperek vagytok, mindezek nem fognak Benneteket eltántorítani az álmotok megvalósításától, és néhány év múlva már tényleg csak a siker, pénz és csillogás vesz majd Benneteket körül.

A tananyag tíz egységre bomlik, amely 10 rövid diasort jelent. Az elején arról mesélünk, hogy mit is jelent(ett) a vállalkozói lét, majd azt osztjuk meg veletek, hogy ettől miben különbözik a start-up lét. Megtudhatjátok, hogy kockázatvállalási hajlandóságotok és természetesen pénztárcátok függvényében milyen vállalkozási formát érdemes választanotok és hogyan is érdemes azt megszerveznetek. Megtudhatjátok, hogy érdemes kommunikálnotok, és mi az a pitch, amiről már oly sokat hallhattatok. Abban is segítséget kínálunk, hogy hogyan alakítsátok ki a jövő álomcsapatát, hogy hogyan vezessétek és motiváljátok munkatársaitokat. Segítünk a vállalkozásra ható környezeti tényezők vizsgálatában is.

A rövid diasorokat érdekes videókkal és sokkal szárazabb, viszont annál tanulságosabb olvasnivalókkal gazdagítottuk, hogy minél többet megtudhassatok az előttetek álló rögös útról. Hogy nehogy lefeledjétek, ez egy tananyag, minden rész végén 15 tesztkérdést találtok majd, melyek segítségével felmérhetitek, mennyire sikerült a témakörben elmélyülnötök.

Reméljük, hogy a tananyagban foglalt tanácsok, figyelmeztetések nem elriasztanak majd, hanem óvatossá tesznek, és így támogatják a vállalkozásotok kialakítását és jövőbeni sikereit!

Jó tanulást kívánunk!

Szószedet

ADJOURING a csoportdinamika utolsó fázisa, az elválás kora
CORE VALUE alapvető érték, amitől a vállalkozásod több, mint a hasonló dologgal foglalkozó vállalkozások
CTA (Call to Action) konkrét cselekedetre történő felszólítás, vagy „felhívás keringőre”
EMPLOYER BRANDING munkáltatói márkaépítés, olyan tevekénység, amellyel nem a vállalkozásod termékeit/szolgáltatásait, hanem magát a vállalkozást, mint munkahelyet teszed vonzóvá
EXIT az a pillanat, amikor a startupper sikeresen eladja a vállalkozását egy befektetőnek, és ezzel kilép a vállalkozás életéből
FORMING a csoportdinamika második fázisa, amikor eldől, hogy kik lesznek a csoport tagjai
LEADER olyan vezető, aki inkább a szervezetek emberi oldalával foglalkozik, motivál kommunikál, csapatot épít, kultúrát fejleszt
MAKE OR BUY? olyan döntéseket szokás így nevezni, amikor a vállalkozás dönthet arról, hogy adott szolgáltatást, alapanyagot maga állít elő, vagy másoktól szerzi be
MAKROKÖRNYEZET a szervezetet körülvevő tágabb politikai, gazdasági társadalmi és technológiai környezet
MEETUP  szervezett társas esemény, ahol a résztvevők köre, a rendezvény témája és célja előre meghatározott, az időkeret pedig a modern vállakozók életritmusához alkalmazkodva szűk
MENEDZSER olyan vezető, aki inkább a szervezeti folyamatokra és a struktúra kiépítésére koncentrál, hatékonyságra törekszik és ennek érdekében felügyeli a működést
MIKROKÖRNYEZET a vállalkozásod működését közvetlenül befolyásoló környezet, melynek legfontosabb részei a versenytársak, a vevők, a beszállítók, de számolnod kell az új belépőkkel, illetve a helyettesítő termékekkel is
NORMING a csoportdinamika harmadik fázisa, a szabályok kialakításának kora
PERFORMING a csoportdinamika negyedik fázisa, amikor már csapatként dolgoztok, és mindenki tudja mi a dolga
PEST ELEMZÉS politikai, gazdasági társadalmi és technológiai környezet elemzésére szolgáló módszer
PITCH egy olyan gyors bemutatkozás, amelyet akár egy liftben is el tudsz mondani két emelet között
PREDETERMINÁL eleve meghatároz, olyan kényszerítő helyzetet hoz létre, amelyben csak egyféle döntést lehet hozni
PRE-SEED FÁZIS amikor még nincs a vállalkozásban befektetői tőke
SEED befektetői tőke („pénzmag”)
STAKEHOLDER érintett, bárki a, ki a vállalkozásod működésében valamilyen módon (ellen) érdekelt
START-UP olyan vállalkozás, amely globális problémára kíván modern technológia segítségével, főként idegen tőkéből megvalósuló innovatív megoldást kínálni
STORMING  a csoportdinamika első fázisa, amikor még semmi sem biztos (különösen egy start-up életében)