Projekt kategóriák:
Konzorciumvezető: Alma Mater Studiorum – Universita Di Bologna
Konzorciumi partnerek: Óbudai Egyetem, Greek women engineering association (GR), Inova Consultancy LTD (UK), WITEC SWEDEN (SW)
Projekt azonosítószáma: 2017-1-IT02-KA204-036520
Megítélt támogatás: 88.289.550 Ft
Támogatás mértéke: 100%
Óbudai Egyetem támogatási összege: 7.054.050 Ft
Megvalósítás időtartama: 2017.11.01. – 2019.10.31.
Projekt rövid összefoglalója
A magasan kvalifikált nők tehetségének megmentéséért hozták létre az EUMentorSTEM Erasmus+ programot. A Bolognai Egyetem által szeptemberben szervezett projektzáró konferencián kutatók, politikai döntéshozók, állami tisztviselők, vállalatok és a civil társadalom képviselői, valamint a projektpartnerek találkoztak, ahol lehetőség volt a kihívások és jövőbeni tervek megvitatására.
Az EUMentorSTEM célja, hogy támogassa a tudomány, technológia, mérnöktudomány és matematika területén magasan képzett, STEM háttérrel rendelkező, külföldi származású nők munkaerő-piaci beilleszkedését Európában. A program része a mentorálás elősegítése, a résztvevők kompetenciáinak és tehetségének megőrzése. Az Eurostat (2011) szerint Európában a felsőfokú végzettséggel rendelkező külföldi származásúak csaknem 30 százaléka (körülbelül tízmillió ember) magasan kvalifikált, munkaképes korú nő. Annak ellenére, hogy a gazdaság innovatív ágazataiban egyre nagyobb a munkaerő-kereslet, és egyre több a magasan képzett munkaerőnek kiírt állásajánlat, mégis gyakran éri hátrányos megkülönböztetés a külföldi származásúakat a végzettségükkel összefüggésben is.
Az EUMentorSTEM célja, hogy elősegítse a migráns hátterű nők teljesítményét, tanulását és fejlődését, megszilárdítsa karrierjüket a STEM (tudomány, technológia, mérnök és matematika) állásokban Európában (alkalmazottként vagy vállalkozóként). A projekt célja innovatív anyagok kidolgozása és tesztelése a mentorálásról és coachingról, amelyek a STEM hátterű migráns nőket és a velük dolgozó szakembereket (karriertanácsadók, oktatók, toborzók, tanácsadók stb.) célozzák. A tanulási és oktatási anyagokat online európai tudásközpontban osztják meg minden partnernyelven.
A projekt célja három kritikus európai kereszteződés figyelembevétele. Először is az erősödő migráció. Másodszor, a nemek közötti szakadék a STEM-hez kapcsolódó munkakörökben. Harmadszor, az a kettős hátrány, amellyel a magasan képzett migráns nők szembesülnek a munkaerőpiacon.
Az EUMentorSTEM tartalmilag innovatív abban, hogy megfelel azoknak a migráns nőknek, akik karriert keresnek a STEM területén Európában, és olyan tartalmakat állít elő, amelyek megfelelnek a STEM tanulmányi vagy munkahelyi háttérrel rendelkező migráns nőknek. Megközelítését tekintve is innovatív, mert (1) szükségesnek tekinti mind a migráns nők, mind a velük dolgozó szakemberek támogatását; (2) alulról felfelé építkező logikával működik, a kedvezményezettek képzési igényeinek diagnosztikus felmérése alapján fejleszt anyagokat. Ezenkívül az EUMentorSTEM innovatív a módszerek terén is, mert olyan tanítási és tanulási módszereket javasol, amelyek a mentorálást és coachingot, és a cselekvő tanulást ötvözik a személyes önfejlesztés támogatására.
A projekt fő eredménye az EUMentorSTEM Trainer’s és a Learner’s Kit lesz, amelyeket virtuális képzési központ és online közösség kísér. A járulékos eredmények terjesztési és hasznosítási eszközök (nyilvános előadások, tudományos és népszerűsítő cikkek) lesznek. A projekt összes eredménye elérhető lesz a digitális erőforrásokat tároló, nyílt hozzáférésű virtuális hubon (az EPALE platformhoz kapcsolódóan), amely a projekt lezárása után 1 évig fog működni.
A projekt hatása várhatóan jelentős lesz mind számszerűen, mind a célcsoportok empowermentje/fejlesztése szempontjából; a migráns nők profitálnak majd a STEM területeken a foglalkoztathatóságukat elősegítő műhelyekből; a szakemberek pedig olyan képzésben részesülnek, amely növeli készségeiket a migráns nők karrierjének elősegítésében a STEM szektorban; és a projektpartner szervezetek oktatóinak szakértelme a mentorok képzésére is kiterjed majd.