Projekt kategóriák:
Konzorciumvezető: Stichting Platform Bèta en Techniek
Konzorciumi partnerek: Óbudai Egyetem, Sihtasutus Eesti Teadusagentuur, CSR Europe The Business Network For Corporate Social Responsibility, Association Européenne de L’education-France, Naturvidenskabernes Hus AS, Idryma Technologias kai Erevnas, Thinkyoung, Feani (Federation Europeenne d’Associations Nationales d’Ingenieurs), Nationalt Center For Undervisning i Natur, Teknik og Sundhed
Projekt azonosítószáma: 2016-1-NL01-KA201-022970
Megítélt támogatás: 55.769.000 Ft
Támogatás mértéke: 100%
Óbudai Egyetem támogatási összege: 1.418.250 Ft
Megvalósítás időtartama: 2016.09.01. – 2019.08.31.
Projekt rövid összefoglalója
Sok EU-tagállamban egyre nagyobb a „készségek közötti eltérés” a STEM (tudomány, technológia, mérnöki tudomány és matematika) területén. Ennek az eltérésnek van mennyiségi dimenziója (a STEM-képzett emberek hiánya) és minőségi dimenziója (a friss diplomások készségei és a munkaadók igényei közötti eltérés).
Számos EU-tagállam foglalkozott ezzel a problémával nemzeti STEM-stratégiák és/vagy ezek végrehajtására és koordinálására szolgáló szervezetek („STEM platformok”) és végrehajtási programok kidolgozásával. A stratégiák és a végrehajtás országonként nagyon eltérő, de jellemzően a kormányzat, az ipar és az oktatási szolgáltatók „hármas helixe” közötti szoros együttműködésen, az oktatási szektorok közötti fokozott koordináción (az alapfokú oktatástól a munkaerőpiacig) és egy erősen regionalizált, alulról felfelé építkező megközelítésen alapul.
A projekt fő céljai a következők voltak:
(1) A bevált gyakorlatok megosztásának elősegítése a meglévő nemzeti STEM-platformok között
(2) Új nemzeti és regionális STEM-stratégiák, platformok és megközelítések kidolgozásának támogatása.
A projekt partnerei: három STEM platform (Hollandia, Dánia (2), Észtország), nemzeti STEM platform kidolgozását célzó három nemzeti partner (Franciaország, Görögország és Magyarország), valamint három európai partner (ThinkYoung, FEANI, CSR Europe) a stakeholder csoportok képviseletében.
A projekt fő tevékenységei a következők voltak: (1) rendszeres közgyűlési ülések, amelyek összehozzák a teljes hálózatot. Ezek a találkozók főként a bevált gyakorlatok megosztására összpontosítottak egy adott téma körül (pl. hatásvizsgálat, kapcsolat a kutatási és oktatási gyakorlatok között stb.), és (2) Munkacsoport-találkozók: a fejlesztést célzó támogató tevékenységek az új STEM stratégiák, platformok és programok számára. A találkozó formátuma nagyon változatos volt, az egynapos munkalátogatásoktól a több ország szakértőit tömörítő „munkacsoportok” az új stratégiák kidolgozását támogató hosszabb sorozatáig terjedt. (3) Internetes portál: ennek a portálnak az a célja, hogy összesítse és strukturálja a nemzeti és regionális megközelítésekkel kapcsolatos releváns információkat, elsősorban a munkacsoportüléseken való felhasználásra.
A projekt elérte fő célkitűzéseit, és hozzájárult új nemzeti STEM-stratégiák (pl. a holland technológiai paktumon alapuló Dán Technológiai Paktum), STEM platformok (pl. magyar STEM platform) és programok (pl. a baszkföldi Jet-Net program) kidolgozásához. Számos további, a projekt által támogatott kezdeményezés még fejlesztés alatt áll (pl. Norvég Technológiai Paktum, Bolgár STEM platform).
Általánosságban elmondható, hogy a projekt aktív, jól strukturált hálózatot hozott létre a bevált gyakorlatok megosztására és a közvetlen támogatásra, amit a még folyamatban lévő támogatási kérelmek növekvő száma is bizonyít. Ezt bizonyítja az EU STEM Coalition tagjainak növekvő száma is (az indulása óta STEM platformok és partnerek csatlakoztak Norvégiából, Svájcból, Finnországból, Romániából, Spanyolországból, az Egyesült Királyságból, Franciaországból, Németországból, Bulgáriából, Törökországból és Ukrajnából a hálózathoz, közöttük nemzeti minisztériumok, regionális kormányok, innovációs ügynökségek, iparági kezdeményezések és releváns uniós szintű hálózatok.
EU-szinten sikerült kiemelni és népszerűsíteni a megközelítését, és bekerült az Európai Bizottság „Az EU megújított oktatási menetrendjéről szóló közleményébe”, és ennek következtében több magas szintű fórumon is szerepelt, mint például több EU-elnökség főigazgatói ülésein és a BusinessEurope tényfeltáró szemináriumai stb.
https://erasmus-plus.ec.europa.eu/projects/search/details/612861-EPP-1-2019-1-NL-EPPKA3-PI-FORWARD