Projekt kategóriák:
Konzorciumvezető: Balaton Ré-Busz 98 Kft.
Konzorciumi partnerek: Óbudai Egyetem, Hdh-Mérnök Termelő és Szolgáltató Kft.
Projekt azonosítószáma: GINOP-2.2.1-18-2018-00015
Szerződött támogatás összege: 854.222.307 Ft
Támogatás mértéke: 76,1%
Konzorciumvezető támogatási összege: 401.581.897 Ft
Óbudai Egyetem támogatási összege: 294.259.360 Ft
Hdh-Mérnök Termelő és Szolgáltató Kft. támogatási összege: 158.381.050 Ft
Megvalósítás időtartama: 2019.02.01. – 2022.06.30.
Projekt rövid összefoglalója
Az autóiparba épp betörőben levő, 3D nyomtatott, azaz additív gyártástechnológiával előállított alkatrészek a technológia jelen állása szerint még nem felelnek meg teljes mértékben a folyamatosan növekvő igények mindegyikének. A kiemelkedően nagy szilárdság csak különleges, meglehetősen drága alapanyagok alkalmazásával érhető el. Fejlesztésünk ezt hivatott javítani azzal, hogy speciális hőkezelések kombinációjával fokozzuk a kész, 3D nyomtatott alkatrészünk tulajdonságait. Ezt az eljárást elsősorban fém alkatrészek kivitelezésekor tudjuk használni. Fejlesztésünk lényege, hogy több, viszonylag nagy energiabefektetést igénylő eljárást vonunk össze, ezzel megtakarítva a befektetett energiát és időt. Elképzeléseink szerint a primér eljárás a HIP (Hot Isostatic Pressing) lesz, amelyhez több, eltérő hőkezelést társítunk. A HIP magyarul meleg izosztatikus sajtolást jelent, amely nemcsak AM (Addittive Manufacturing) megoldásokkal készült alkatrészek esetében alkalmazható, hanem öntvények esetében is (elsősorban titániumnál használják). A technológia lényege, hogy egy magas hőmérsékletű térben, nagy nyomás alá helyezve az alkatrészt, szüntetik meg (csökkentik a minimális mértékűre) annak porozitását. A porozitás mértéke egyenest a 3D nyomtatóból kiérkezve akár 1-2% értékű is lehet a nyomtatási beállításoktól függően. Az SLS technológiánál az alkatrész szilárdsága jóval alacsonyabb a kívánt értéknél, így a fent említett izosztatikus sajtolás elkerülhetetlen, így célszerű összevonni más kezelésekkel. A megoldásunk révén több, költséges (hő)kezelést kívánunk összevonni, ami javítja a termelés energiahatékonyságát, illetve az egy munkadarabra eső járulékos költségeket is. Az eljárással hatékonyan lehet gyártani kisszériás pótló alkatrészeket, amelyekre elsősorban szüksége van cégünknek, illetve olyan, nagy szilárdságú új alkatrészeket, amelyek kísérleti, motorsportban, vagy egyedi építésű gépjárművekben kerülnek felhasználásra.