Intelligens járműhajtás vezérlőrendszerének kutatása

Projekt kategóriák:

Konzorciumvezető: Trigon Electronica Fejlesztő és Szolgáltató Kft.

Konzorciumi partner: Óbudai Egyetem

Projekt azonosítószáma: EKPPF/287-4/2020-ITM_SZERZ

Megítélt támogatás: 135.201.280 Ft

Támogatás mértéke: 82,04%

A konzorciumvezető támogatási összege: 83.201.280 Ft

Óbudai Egyetem támogatási összege: 52.000.000 Ft

Megvalósítás időtartama: 2019.12.01 – 2023.05.31.

Projekt rövid összefoglalója

A projekt célja jármű (különösen busz) hajtásláncok átalakítását lehetővé tevő, egy mesterséges intelligencia által támogatott alternatív hajtáslánc szabályozó eszközrendszerrel kapcsolatos kutatás megvalósítása, azaz elektromos hajtási rendszerekhez kapcsolódó intelligens járműhajtás vezérlési rendszerek, mint a mesterséges intelligenciát tartalmazó hajtásvezérlés, a gyorsulás alapú intelligens áramkorlát-modulációs eljárás, és az E-hajtású járművek veszteség hőjének hasznosítására irányuló intelligens termomenedzsment kutatása.

A kutatás eredményeként lehetővé válik olyan, szabályozott és megnövelt hatótávolságú elektromos buszhajtás kifejlesztése, amely prototípusa egy hagyományos busz átalakításából jönne létre, azaz a mechanikus hajtáslánc elemeit kicserélnénk elektromos hajtásláncra, illetve a megtartott mechanikus elemekhez való kapcsolódásnál elektromechanikus hajtásokat építenénk be.

Az elvégzett munkában újszerű elemként jelenik meg a projekt célkitűzése, hogy a valós közlekedési szituációkban tesztelt, mesterséges intelligenciával megtámogatott modell bemenő és kimenő adatainak meghatározása során alkalmazott módszerek. A fejlesztés során létrejövő integrációs modell építése során szerzett tapasztalatok széleskörűen felhasználhatók más konkrét közlekedési szituációk vizsgálatainál, másrészt a modellezés konkrét eredményei az alternatív hajtásláncokra épülő integrált rendszerek gazdaságosabb és biztonságosabb fejlesztését teszi lehetővé.

A projekten belül három kutatási témát kíván megoldani, illetve ezek integritását biztosítani:

  • Mesterséges intelligenciát tartalmazó hajtásvezérlési rendszer kutatása
  • Gyorsulás alapú intelligens áramkorlát-modulációs eljárás kutatása a járműdinamika (főként gyorsulási rugalmasság) többletenergia nélkül javítására
  • Intelligens termomenedzsment kutatása E-hajtású járművek veszteség hőjének hasznosítására