Projekt kategóriák:
Konzorciumvezető: Óbudai Egyetem
Konzorciumi partnerek: Slovenská technická univerzita v Bratislave (SK), Politechnika Warszawska (PL), Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu (PL), Technická univerzita v Košiciach (SK), Politechnika Wrocławska (PL), Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně (CZ), Pécsi Tudományegyetem (HU)
Projekt azonosítószáma: International Visegrad Fund-22120009
Megítélt támogatás: 16.491.920 Ft
Támogatás mértéke: 100%
Óbudai Egyetem támogatási összege: 1.792.600 Ft
Megvalósítás időtartama: 2021.09.21. – 2023.02.18.
Projekt rövid összefoglalója
A széles körben használt egyetemi kiválósági mérőrendszerek (nemzetközi egyetemi rangsorok) célja, hogy különbséget tegyenek a legjobb egyetemek között. E rangsoroló eszközök alacsony diszkriminatív erejének következménye, hogy nem tudnak hasznos információkkal szolgálni a felsőoktatási intézmények vezetőinek, az oktatáspolitikai döntéshozóknak és a finanszírozóknak az 1001+ tartományba rangsorolt egyetemekről, ahova a legtöbb V4-es egyetem került. Projektünk fő célja annak mérése, hogyan értékelhető a V4-es egyetemek jelenlegi kiválósági foka egy „nagyító” létrehozásával.
Az együttműködési projekt (V4-es egyetemek egy csoportjával közösen) az egyetemi kiválóság fejlesztésével kapcsolatos kutatást kíván végezni az értékelésig, szisztematikus szakirodalmi áttekintésen és elemzésen, valamint olyan felméréseken keresztül, amelyekben V4-es egyetemek és reprezentatív érdekelt felek (hallgatók, családok is) V4-beli mintái vesznek részt. Rendszerszintű szakirodalmi áttekintést tervezünk, hogy beazonosítsuk a régiónkban és a kiválasztott európai országokban az egyetemi kiválóság és a rangsor javítása területéhez kapcsolódó összes releváns szakirodalmat. Emellett további evidenciákat kell szereznünk a kiválóságmenedzsment és -fejlesztés hatásáról, fel kell térképeznünk a különböző rangsorolási pozíciók és fejlesztések lehetséges eredményeit, lehetőségeit és költségeit. A fent említett felmérés mellett empirikus felmérési adatokat gyűjtünk a szolgáltatói (egyetemi) kérdőíves felméréssel is, amelyet a V4 egyetemek képviselői készítenek és töltenek ki, az összes V4 egyetem (kb. 259 felsőoktatási intézmény) bevonásával. A felmérés célja, hogy mérje a V4 egyetemek kiválósági fejlesztésének jelenlegi szakaszát és kapacitását, olyan kulcstényezőkre összpontosítva, mint a kiválósággal kapcsolatos tevékenységek szabályozása, intézményesítése, professzionalizálása és finanszírozása, valamint a kiválóság javításához kapcsolódó motiváció, értékek és ösztönzők az adott intézményekben. A felmérés kérdőívét az összes fő projektvezetővel együtt készítjük el és teszteljük négy nyelven és angolul. Az eredményeket az összes partnerrel együtt tesszük közzé.